Aramızda garip bir şair yaşıyor:
Şiirlerinin en harikulâdesini ekseriya nesirlerinde
okuduğumuz Ahmet Haşim Bey.
Ahmet Haşim Bey (Aspirin Bayer) gibidir. Yani onu terkib
eden unsurun reçetesi henüz çoğumuzca meçhul demek istiyorum.
Bu insanı hayli kere zakkuma, asit sülfürüne, cehennem
taşına benzettim. Fakat muvaffakiyetli bir teşbih bulduğumdan hiç bir kere emin
olamayarak!
Nefretle gurur ve aşka istihale etmek isterken yüzde
doksan kin ve istikraha çevrilen bir hassasiyet onu kemiriyor.
Ahmet Haşim Bey'in mesut olmasına imkan yoktur. Fakat
beşeriyet bu kadarıyla olmasa Ahmet Haşim büsbütün çıldırırdı sanırım. Zira o
zaman hilkatindeki hicv-i tırpani ne bulup da ne doğrayacaktı? Halbuki Ahmet
Haşim Bey'in bütün haz ve saadeti, tırmalayıp yırtabileceği hamakatlerle
çirkinlikleri parçalamaktan ibaret gibidir. Belahet ve mümtaziyetsizlik
karşısında ondan müthiş ne panter gördüm ne de yaban kedisi!
Ahmet Haşim Bey, fikirleri itibariyle edebiyatımızın
Haccac-ı Zalim'idir desem caizdir. Hamsi
sürüsünü önüne katmış bir kılıç balığı gibi her gün belahetimize satır atmaktan
keyif duyar. Onun zekâsı bir mevzuya döküldüğü vakit gözlerimizin önüne garip
bir manzara geliyor: Güya bir şişe tuz ruhu yere düşüp kırılmış da ortalığı
kemirmekle meşgul!
Ahmet Haşim Bey'in diğer bir hususiyeti:
Yeni olmak için eskiliği bırakmağa hiç lüzum görmemek.
Türk edebiyatında yenilik için onun kadar müşkülpesend ve titiz, eskimiş ve
tozlanmışın karşısında yine onun kadar hiddetli kimse yoktur. Bununla beraber
Ahmet Haşim Bey üslup ve lisan itibariyle bugünün birçok teceddüdlerini sevmez
ve bunlara karşı hiç de dost olmasa gerektir.
*
* *
Gaflet ettim değil mi? Kârilere delilini gösteremeyeceğim
birçok iddiayı birbirinin arkasına sıralamakta ne kadar isabet vardır? Bana
sorsalar ki sıkılmış pamuk barutu haline getirdiğin adama iftira etmediğin ne malum?
Onun hangi eserini göstereceksin ki iddialarınızı ispat için hüccet olabilsin?
Vereceğim cevabı pek bilemiyorum! Zira bugün bahsetmek istediğim Piyale - Ahmet
Haşim Bey'in yeni şiir cüzdancığı - büsbütün başka mahiyette. Gayet nefis
eşyaya meraklı birisinin evinde vaktiyle fil dişiyle bağadan yapma bir kutucuk
gördümdü. Bu kutu, küçücük ebadı ortasında adeta harikalar saklı durabilen bir
müze gibiydi.
Şimdi Ahmet Haşim Bey'in küçücük Piyale'sini o kutucuğa
benzetiyorum. Cidden ne ufacık şey. Hatta Piyale bile değil kuş suluğu! Lakin
gradosu ne kadar yüksek bir ispirto ile doldurulmuş, insanı rüyavi bir
şartrozla sarhoş ediyor, Piyale'yi iki haftadır cebimde taşıdım. Her yalnız
kaldıkça onu açarım; bazılarını, senelerdenberi tanıdığım eserleri, tekrar okudum
ve hatta bunu bazen nasıl yaptım bilir misiniz? Öksürük şekeri yer gibi!
Ahmet Haşim Bey'de yeniden dikkatimi uyandıran noktalar:
Lisanı eski, fakat taze. Bu lisan çok yaşamış fakat
yıpranmamış, ihtiyarlamamış bir adama benziyor. Şiirleri fevkalade bir japon
yelpazesi, bir fağfur-i kâse gibi eşya ile olan tersimi hasımlığını daima
muhafaza etmekte ve anlaşılıyor ki Ahmet Haşim Bey hâlâ sanatı her türlü
içtimai, siyasi ve ahlâki endişelerin çok üstünde tutan ve güzelliğin zerafet bahsinde
diğer tali mülahazaların hiç birisine tahammül edemeyen titiz bir âbid,
mutaassıp şiir sofisi ruhunu muhafaza ediyor. Hem de ne halis bir itikat ve
sadakatle!
*
* *
Ahmet Haşim Bey tekmil nükte ve manalarını bize
birdenbire tevdi' eden gayet vâzıh şiirleri sevmiyor. Belli ki bu nev'i
manzumeler onun gözüne ablak suratlı ve inceliksiz güzeller gibi amiyane ve
kalın görünmektedir. O halde ne yapalım? Ahmet Haşim Bey'in bizim gibi
tereddüdü yoktur.
İşte bir (Çaka) reisi gibi verdiği hüküm:
Vuzuhu kurşuna dizmeli! Aman zaman diye yalvardınız mı
gösterebileceği azami müsamahakârlık şu: O halde şiir hududunun haricine! Bütün
efradına rağmen hakperestâne bir asabiyetle titreyen bu satırlar çok güzeldir
ve bazı uzak hakikatlere hayli yakın düşünceleri ihtiva ediyor. Mamafih
azizliği sevsem Ahmet Haşim Bey'e şunu derdim: Şair dostum, mademki
anlaşılmanın o kadar lüzumuna kail değilsin o halde meramını anlatmak için çektiğin
bu kadar zahmet niçin ve ne sebepledir ki anlaşılamamaktan en zâlim ızdıraplar
duyuyorsun? Gelelim küçük nazım parçalarına, bunlar hakikaten birer damla-yı
ahenk ve renkli birer kıvılcım, bazılarını beraber okuyalım:
Parıltı
Ateş gibi bir nehir akıyordu
Ruhumla o ruhun arasından
Bahsetti derinden ona hâlim
Aşkın bu onulmaz yarasından
Vurdukça bu nehrin ona aksi
Kaçtım o bakıştan, o dudaktan
Baktım ona sessizce uzaktan
Vurdukça bu aşkın ona aksi..
Diğer:
Dönsek mi bu aşkın şafağından
Gitsek mi ekâlim-i leyâle
Bizden daha evvel erişenler
Ağlar bugün evvelki hayale
Dönmek mi? Ne mümkün geri dönmek
Düştüyse gönüller bu melâle
Bir eldir ufuklardan uzanmış
Zulmet bizi çekmekte visâle..
İşte bir nefise daha:
İşveyle fısıltıyla, gülüşle
Olmuş şeb-i sevda yine bî-hâb
Oklar gibi saplanmada kalbe
Düştükçe semadan yere mehtab.
Buseyle kilitlenmiş ağızlar
Göze neler eyler neler işrâb
Uçmakta bu ateşli havada
Vuslat demi bir kuş gibi bîtab..
Şu son kıtayı yukarıya yazdıktan sonra kendi kendime
düşündüm. Ahmet Haşim Bey'in vuzuh hakkında söylediği sözlere muvazi birtakım
mülahazalar acaba tenkit bahsinde de tekrar edilemez mi? Vaktiyle yine Ahmet
Haşim Bey'in "Göl Saatleri" münasebetiyle söyledim, mesela bir
vanilyanın kokusu yahut akan bir suyun sesi tahlil ve tenkit olunur mu?
Münekkid, şah eserler arasında ruhunun sergüzeştlerini
anlatan adamdır diyen büyük zekâ ne doğru bir söz söylemiş! Huduttan
çıkmayayım. Şimdi kârilere söylenecek en samimi lakırdı şundan ibaret:
Al oku ve mest ol!
(Fâzıl Ahmed, 1926)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder